Competentie 8
8.1 Kan reflecteren op het eigen gedrag in relatie tot (loopbaan)ontwikkeling, maatschappelijke normen, waarden en ethische dilemma's
Waar stond ik en welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt? Tijdens blok 1 heb ik via mijn werk een cursus reflecteren gevolgd. Ik ben er achter gekomen dat dit handig is bij projecten. Op deze manier kom je er achter welke dingen wel en niet goed gingen, dit kan dan worden verbeterd bij een volgend project.
Waar sta ik nu? Binnen projecten gaat het nu een stuk beter. In blok 4 heb ik vooral veel gebruik gemaakt van het reflecteren. Na 3 weken was er een onderdeel van het blok afgerond, daarna is er met de groep gereflecteerd op de afgelopen 3 weken.
Wat is mijn doel?
Het reflecteren op een handige manier gebruiken, om een voorkomende situatie volgende keer beter op te kunnen lossen. Daarbij reflecteren ook gebruiken aan het eind van elk blok, zo leer je het beste wat voor welk onderdeel werkt en wat niet.

8.2 Kan op effectieve wijze de regie voeren over de eigen (studie)loopbaan
Waar stond ik en welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?
Regie voeren in mijn (studie)loopbaan begon al op de middelbare, namelijk met een profielkeuze. Ik heb toen voor het profiel N&T gekozen, omdat ik graag de technische kant op wil met een stukje medisch erbij. Om die rede volg ik nu ook de opleiding Mens & Techniek | Bewegingstechnologie.
Waar sta ik nu?
Nu moet er nagedacht worden over hoe ik mijn hoofdfase wil indelen. Ik heb er voor gekozen om eerst alle kernvakken te volgen en daarna verder te kijken. Hoe het derde en vierde leerjaar eruit komen te zien heb ik zelf nog geen duidelijk beeld van.
Wat is mijn doel?
Mijn doel is om zo vroeg mogelijk mijn plan op papier te hebben staan. Het geeft mij rust als alles geregeld is en goed uitgezocht is. Om alles zo goed mogelijk uit te zoeken wil ik het eerste half jaar van mijn tweede leerjaar gebruiken om dit te doen.

8.3 Redeneert en acteert vanuit een internationaal en intercultureel perspectief
Waar stond ik en welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?
Op de middelbare heb ik tot 4 VWO Engels en Duits gehad, daarna ben ik naar 4 HAVO gegaan waardoor Duits niet meer verplicht was en ik dit vak dus ook heb laten vallen. Uiteindelijk heb ik Engels afgerond op HAVO-niveau. Daarnaast kijk ik veel Engelse series en films met Engelse ondertiteling of geen.
Waar sta ik nu?
Tot nu toe is er niet echt een ontwikkeling geweest. Er is dan ook geen aandacht aan besteed tijdens deze opleiding,. Ik heb allen een paar Engelse artikelen gelezen voor een onderzoek. Wat is mijn doel?
Mijn doel is om beter Engels te kunnen spreken, maar het vooral ook niet meer eng vinden. Ik wil een goed gesprek kunnen hebben in het Engels en me daar comfortabel bij voelen.

8.4 Heeft een kritische onderzoekende houding (onderzoekend vermogen)
Waar stond ik en welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?
Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest over hoe bepaalde producten en processen werken. Het gene waar ik het meeste nieuwsgierig naar ben, is de werking van het menselijk lichaam. Daarbij heb ik de technische kant ook altijd heel interessant gevonden. Als ik een onderwerp van een les interessant vind, zoek ik meestal na de les nog meer informatie over het onderwerp.
Waar sta ik nu?
Tijdens het eerste leerjaar op de Haagse Hogeschool heb ik veel ontwikkeld. Voordat een verslag ingeleverd moet worden kijk ik nu veel kritischer het verslag door. Bij elk verslag dat ingeleverd moest worden dit jaar heb ik, met een kritisch oog, veel fouten eruit. Daarnaast is er in elk blok een project gedaan, waarbij een hoop informatie opgezocht moest worden. Dit kwam vooral terug in blok 4 tijdens een onderzoeks- project, waarbij een veel geanalyseerd moest worden. Tijdens dit onderzoeksproject zijn er ook een aantal testen gebruikt waarvan de uitleg vrij onduidelijk was, maar om uitleggen waarom een test gedaan wordt, is het handig om een duidelijk beeld te schetsen over hoe de test werkt.
Wat is mijn doel?
Tijdens opdrachten een duidelijke analyse uitvoeren, zo krijg je de meeste informatie over een onderwerp. Maar vooral bij het gebruiken van testen of processen uitleggen hoe de test of proces werkt.

8.5 Heeft een ondernemende houding
Waar stond ik en welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?
Voor de Haagse Hogeschool heb ik op een zelfstandige middelbare school gezeten. Dus ik heb zelf vaak dingen moeten ondernemen, zelf van alles uitzoeken en ik vond dat altijd heel fijn om te doen. Toch merk ik dat het nu op de Haagse Hogeschool nog meer op je zelf aan komt en je zelf alles moet ondernemen.
Waar sta ik nu?
Tijdens alle blokken meer informatie opgezocht per vak, om het voor mezelf duidelijk te formuleren en daardoor beter te begrijpen. Bij onduidelijkheden het vragen aan medestudenten of docenten, maar het vooral eerst zelf proberen te begrijpen. Wat is mijn doel?
Veel initiatief tonen bij de vakken, zelf veel informatie opzoeken om zo een duidelijker beeld te kunnen krijgen van het onderwerp. Daarnaast het wel door een docent laten controleren, om fouten te voorkomen.

8.6 Is zich bewust van de betekenis van netwerken en kan het netwerken effectief inzetten
Waar stond ik en welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?
Ik heb nog niet zoveel te maken gehad met netwerken. Ook nog echt mee bezig gehouden, maar ik zie nu wel in dat het een belangrijk onderdeel is van een opleiding. Waar sta ik nu?
Ik probeer zoveel mogelijk naar alle stage-terug-kom dagen te gaan. Om met oudere jaars te praten, waarbij ik hun ervaringen & tips me kan nemen. In het laatste blok moest er veel gebruik worden gemaakt van netwerken, er waren ondergronden nodig voor de metingen. Voor het regelen van deze ondergronden is er contact gelegd met de locatie van de HHS bij het zuiderpark en met LTC Leeuwenbergh. Wat is mijn doel?
Uiteindelijk wil ik graag veel verschillende connecties hebben, om zo een goede stage plek te vinden. Ik zou heel graag in het buitenland stage willen lopen, om me zelf verder te ontwikkelen. Een andere taal, andere cultuur.

Maak jouw eigen website met JouwWeb