Propedeuse
Competenties 1 t/m 7
1. Kan houding en beweging registreren, modelleren en analyseren
2. Kan praktijkgericht onderzoek opzetten en uitvoeren
3. Kan producten, diensten en omgevingen ontwikkelen
4. Kan adviseren en voorlichting geven op basis van praktijkgericht onderzoek
5. Kan adviseren en voorlichting geven over de functie van producten, diensten en omgeving
6. Kan werkzaam coördineren binnen multidisciplinaire onderzoekteams
7. Kan werkzaamheden coördineren binnen multidisciplinaire ontwikkelteams
Toelichting per blok
Blok 1
Tijdens blok 1 werd er vooral kennis gemaakt met de verschillende kanten van de opleiding. Er werd een begin gemaakt aan de basis kennis van bewegingsanalyse, productontwikkeling en een ontwikkelproject. Tijdens bewegingsanalyse werd er vooral naar spieren, botten, fysiologie en gangbeeldanalyse gekeken.
Ook heb ik in dit blok kennis gemaakt met een programma om ontwerpen te maken en daar uiteindelijk een werktekening van te maken die te gebruiken is in de werkplaats. Waarna er ook kennis werd gemaakt met de werkplaats. In dit blok is er ook een schaatshulpmiddel ontworpen voor kinderen met een beperking. Samen met twee andere studenten heb ik een schaatshulpmiddel ontworpen voor kinderen met Cerebrale Parese (CP).
In dit blok begon ook het ontwikkelproject, dit project moest er een loopfiets ontwikkeld worden voor kinderen tussen de 9 en 12 jaar oud.
Blok 1 ging heel goed, zoals in het plaatje hierboven is te zien, zijn alle punten voor dit blok binnen.
Blok 2
Blok 2 verliep een stuk minder soepel. Dit is ook terug te zien in mijn resultaten.
Tijdens dit blok heb ik voor alle drie de vakken een herkansing moeten gebruiken. Hiernaast is te zien dat ik ondanks de herkansingen voor 'Biostatica' en 'Bewegings-analyse 2' de vakken beide nog niet heb gehaald. Voor bewegingsanalyse heb ik de praktijktoets wel voldoende afgerond.
Voor 'Modelleren' heb ik wel de vijf punten binnen. Er zat een klein foutje in één van de casusopdrachten waardoor ik een onvoldoende had gekregen. Deze fout was snel hersteld waardoor er nu een voldoende staat. Daarnaast moest ook de groepsopdracht opnieuw worden bekeken en ingeleverd worden. Daarvoor heb ik samen met 4 andere studenten nu wel een voldoende behaald voor dit onderdeel, een 6,5.
Blok 2 ging helemaal niet goed en er is dus nog een hoop werk voor deze vakken.

Overzicht uit OSIRIS van -06-2018
Bewegingsanalyse 2: competentie 1
Meten aan de mens: competenties 1, 2, 4 & 6
Product in werking: competenties 1, 3 & 5
Blok 3
Tijdens blok 3 werd de kennis verder uitgebreid. Biokinematica had veel te maken met het vak in blok 2 'Biostatica'. In dit blok werden nog een aantal onderwerpen uitgebreid of waren nieuw. Ik had zelf veel moeite met integreren, dit is nooit behandeld op de middelbare. Ik heb de kennistoets van 'Biokinematica' moeten herkansen en de herkansing met een 6,5 afgerond.
Ook werd de kennis over het menselijk lichaam getoetst in het vak 'Meten aan de mens'. Dit ging vooral over het hart en de longen, tijdens dit blok zijn er ook een aantal testen uitgevoerd om de stof beter te begrijpen.
In dit blok begonnen we ook aan een nieuw project. Een wijnschenker ontwikkelen voor een patiënt met MS. Het project werd uitgevoerd met drie andere studenten, dus samenwerking in dit blok was heel belangrijk. Bij dit vak zat ook een kennistoets waar ik een herkansing voor nodig had, deze heb ik uiteindelijk met een 7,5 afgerond.
In blok 3 gingen er dingen goed en minder goed. Vooral de individuele dingen gingen wat minder, maar uiteindelijk zijn alle punten binnen voor dit blok.

Overzicht uit OSIRIS van 14-06-2018
Biokinematica: competentie 1
Meten aan de mens: competenties 1, 2 & 4
Product in werking: competenties 1, 3 & 5
Blok 4
In blok 4 wordt er aan een groot project gewerkt die het gehele blok duurt.
Voor dit project heb ik gekozen voor een onderzoeksproject, namelijk het vervolgonderzoek op 'De Perfecte Rolstoel'.
Het blok is wel opgedeeld in drie onderdelen die worden afgerond met een cijfer.
In het eerste drie weken moest er een 'Plan van aanpak' worden geschreven, dit onderdeel heb ik samen met 4 andere studenten met een 8,0 afgerond.
Daarna gingen we verder met de uitvoering van het project; de testen, dataverwerking; resultaten; statistiek en een Milestone presentatie om het af te sluiten. Deze presentatie hebben we met een 8,1 afgerond.
Projectafronding is het onderdeel waar we nu vol op mee bezig zijn. Tijdens deze laatste drie weken worden alle resultaten verwerkt tot een conclusie, daarnaast wordt er ook een discussie geschreven. Al deze onderdelen worden verwerkt in het rapport, uiteindelijk wordt dit onderdeel afgesloten met een pitch.
In blok 4 zijn de twee onderdelen die afgesloten zijn goed verlopen en met mooie cijfers afgerond.

Overzicht uit OSIRIS van 14-06-2018
Projectoriëntatie: competenties 1, 2, 3, 5, 6, 7 & 8
Projectuitvoering: competenties 1, 2, 3, 6, 7 & 8
Projectafronding: competenties 1, 2, 3, 5, 6, 7 & 8
Voortgang
Hiernaast is mijn voortgang te zien. De blokken 1 en 3 zijn behaald en blok 4 verloopt soepel en ik zie geen rede waardoor ik de laatste vijf punten niet zo behalen met het groepje tijdens dit blok.
Dan blijft blok 2 over en is ook te zien dat ik 10 punten mis en deze punten moeten dus worden gehaald in leerjaar 2.

Overzicht uit OSIRIS van 19-06-208
Maak jouw eigen website met JouwWeb